Masopust – Dr. Čeněk Zíbrt

Opis textu z  Staročeské výroční obyčeje, pověry, slavnosti a zá | Národní­ knihovna České republiky | Digitální knihovna Kramerius

M A S O P U S T

starodávném zvyku slaviti bujnými, v podstatě vždy a všude stejnými radovánkami čas masopustní , to jest čas od svátku Tří králů do popeleční středy , zvláště neděli zvanou Quinquagesima neb Esto mihi a dva dni následující — o zvyku tom svědectví podávají nejen hojné zprávy starodávné , nýbrž potvrzuje také pravdivost svědectví těchto národní podání ,dle něhož obyčeje masopustní posud v lidu se udržují . 

O původu masopustních zvyků mnoho již hádali a hádají . Celkem jest roztříditi různá mínění na dvě skupiny : buď prý masopust vznikl na půdě pohanské ,nebo na půdě křesťanské . Na půdě pohanské mohl zase vypučeti z náboženských slavností římských a řeckých , Luperkalií , Bachanalií a pod . , nebo se hlásí původem svým k národnímu , domácímu náboženství .

Že se masopust vyvinul ze slavností římských a řeckých , soudili již staří Čechové . Veleslavín připomíná , že dne 17.března »Římané světívali svůj masopust pohanský ,kterýž Liberalia a Bacchanalia jmenovali . « Podobně soudil Valecius a Partlicius .  V týž rozum horli v neděli masopustní na kazatelně Zámrský ) proti »ne šlechetným , ohavným a právě dábelským rozpustilostem , kteréž pohané těchto dnův ku poctivosti svému Bohu , ano raději dablu , Dionysiovi ,jinak Bacchovi řečenému (od něhož tito dnové Bacchanalia slovou ) v larvách a zpotvořilých šatech páchati obyčej měli , jakž toho všeho celá historická zpráva v knize české , jenž Masopust slove , se nachází .« 

Zámrský míní zde knihu děkana ve Slaném ,Vavřince Leandra  Rvačovského ,  v níž se dokazuje široce a dlouze na l. 4. – 8. dle »historií pohanských « , že Římané » vajroční slavnost při konci února měsíce za tři dny slavili , kterouž nazvali Saturnalia … Od takových kratochvíli pohanských , chtějí tomu historikové , že by rozpustilosť dnuov našich masopustních , kteréž my též Saturnalia jmenujeme , kupoctivosti Masopustovi je slavice , původ a počátek svůj vzala … «Líčí dále »ohavné mrzutosti « Bacchanalií , o nichž »pobožný bez srdečného zděšení čísti nemůže ,« a končí: » Toť, hledte , utěšený původ pohanských Bacchanalií , kteréž již mezi slavnosti křesťanské přijaté jsou ; nebo my také dny naše masopustní tak jmenujeme , kteréž pohané ku poctivosti Bachově slavili . « 

O původu masopustní veselosti zarýmoval si Dačický v »Prosto pravdě .. Masopust prý je vec pohanská .

“Vloudila se do křesťanstva

skrze Antikrista zlého ,

bezbožné nálezky jeho …”

 

Hrozná , přehrozná je pokuta bezbožných masopustníkův od  satana :

»Neb on masopust vymyslil ,

papež jej v kalendář vplestil , 

tím církev křesťanskou zlehčil .«

 

Napověděli jsme , jak někteří se snaží vysvětlovati masopust  jako slavnost vzniklou z domácích obřadů pohanských . Tak dle Grimma pokládá Reinsberg -Düringsfeld masopustní radovánky za zbytek slavnosti ku poctě Holdy a Donara . 

Podobný pokus učinèn u nás . Hanuš v Báj . kal . (78-82) obvyklým svým způsobem dokazuje mythologický význam slovanského masopustu .  »Bylo by prý velmi povrchné ,bráti masopust za pouhé radovánky , jako středověká snad bacchanalia . Jako bacchanalia původně byla mysteria , světivše Baccha co božiče , Dionysa , mladé slunce , jenž přemožen na čas zimou , přece vítězoslavně z pout jejích se vybírá , tak byly imasopustné hody nádhernými obřady , t.j. byly jarné svátky . Jsouť toho až podnes ještě stopy patrny . Tak vodívají na př. v Čechách omasopustných dnech při hudbě a zpěvu mládenci a panny symbol zimy v podobě muže hrachovinou a povřísly otočeného , jemuž medvěd říkají . Byl to původně Perun zimný či černoboh , jemuž hrách byl zasvěcen … K večeru scházívají se v hospodě , kde při tanci co možná nejvýše vyskakují , napodobujíce tím povýšení běhu slunečního na jaře . <

Dle Grimmova výkladu o Holdě vyslovuje Hanuš ještě jiné domněníll ) : »Holda či Perchta ,bílá to pa ni , hajitelkyně přediva . . . přichází prý o masopustě dohlížeti , zda vše dopředeno .« Byl by tedy masopust svátek naší Bílé Paní. Netroufáme si rozhodovati o mythologickém významu slovanského masopustu . Vydávali bychom se tím jen na kluzkou cestu , do říše neznámé , plné nevysvětlitelných záhad ,kdež sice možná do dělati se výsledků a  úsudků důmyslných , ale přece jen málo spolehlivých a jen strojených … Výklady Hanušovými se chatrničká mythologie česká málo vysvětlila , spíše ještě více zamotala . Podobně tomu s jeho výkladem o masopustu .  Staví-li Hanuš výklad svůj na tom , že chodívají s mužem ovinutým hrachovinami , Perunovi prý zasvěcenými, je podklad takový sypký a nejistý . Hrachoviny masopustního medvěda vysvětlili bychom způsobem přirozeným ,nehledaným . Staří se o masopustě odívali kůžemi zvířecími . Tak se také v Čechách přestrojovali . Nadělali sobě »sukniček kožených , chlupatých ,  vičích ,medvědích , beraních , kozích , psich « , jak poznáme při popisu staročeských maškar . Později však nemajíce pohotově s dostatek koží zvířecích , nápodobí kosmatou srsť zvířecí kučeravými , třásnatými hrachovinami , o nichž ve starších zprávách pokud (jsme četli ) ani potuchy není , ač jinak dosavadní jiné zvyky masopustní velice se podobají starým . Snažili jsme se dopátrati nějaké analogie u Slovanů jiných , ale marně . Poláci také se přestrojují  o masopustu . A tu prý podnes »kożuch barani służy równie temu , co wilka , nie dźwiedzia lub lisa ma udawać , jak i temu , kto prawdziwą owcę lub koze . « … Opět o hrachovinách Perunových ani zmínky !

Nepopíráme možnosti , žemasopust souvisí s některým pohanským svátkem domácím , ale najisto něco takového tvrditi není možná , i kdyby si fantasie badatelova vykouzlila , co by chtěla , vtipných snad dohadů . 

Druhé domnění , že masopust vznikl až na půdě křesťanské , opírá své tvrzení důvodem , že křesťané jaksi na posilněnou před nastávajícím dlouhým postem naposledy ještě od neděle masopustní do popeleční středy hodovali , tancovali , žertovali , aby se dosyta před neveselým postem vybouřili . 

Obě rozdílné domněnky o vzniku masopustu možná sloučiti v jedno Podobá se pravdě, že sahá masopust do šerého věku pohanského . Zbytky pohanských obřadů se ujaly a semeno roztrousily po půdě křesťanské . Církev byla nucena všímati si takových a podobných přežitků pohanských a nemohouc jich načisto vyhladiti, podkládala jim aspoň představy , názory svoje , křesťanské , takořka štěpovala bujné letorosti jejich vlastními , ušlechtilými rouby … Dovolila tedy před čtyřicetidenním postem trochu bujného veselí maso pustniho . 

Než ať se masopust vzal , kde se vzal – brzy podmanil si  Šmahem všecky ,mladé , staré , světské stavy i duchovní . Ze základního kmene časem vyrostly hojné větve a z těch zase vypučely přečetné výrostky . Podíváme -li se do historie masopustu , kolik tu rozmanitých druhů , přiměřených podnebí různých krajin a povaze lidu takého jakého ! V zemích severních zkrotila a omezila poněkud zima a mráz bujnost rozjařených masopustníkův , ale za to pod lazurovým nebem jižním není rozpustilé čtveračivosti veselého karnevalu ani míry , ani konce .

Přese všechny různé zákazy a houževnatý odpor církve i vlády světské za středověku vládne jednou za rok masopust podnes – a když krátkou vládu svou nastoupí , rozjaří se, zaskotačí si zatančí starý ,mladý dle zvyku ,jaký se u národa jeho ode dávna ujal . 

Nejstarší pokud ( jsme čtli ) zmínka o masopustu v Čechách zachována od Vlacha Henrica de Isernia . Byl ve službách krále Přemysla II. (ve druhé polovici stol .XIII .). Ve svých listech líčí  nevázanost bujných mravů tehdejších . V Praze zřídili si spolek na způsob dvoru císařského (sacrum » Veneris almae palatium « ) . Spolek  ten měl svého císaře a jednotlivé členy dvoru císařského ,muže i ženy , vesmės duchovního stavu . Pravidla spolková byla upravena dle řádů Ovidiových (iuxta formam canonum praedecessoris nostri  Ovidii memoriae venerandae ). Herm . Jireček soudí, že byl původcem tohoto čistého tovaryšstva Henricus de Isernia sám . V jednom listě vyzývá císař « řeholnice , »aby v poslední dnima sopustní, kteréž prý se přiblížily , oděly se po světsku , nalíčily se dostatečně a ve dne v noci po ulicích se sháněly a roz košem se oddávaly .« Svědectví toto o masopustu v Praze ve stol XIII. pochází od cizince ; potvrzuje však přece zcela bezpečně, že poslední tři dni masopustní rozproudilo se mezi lidem bujné veselí. Že by onen spolek , zařízen po cizím mravu , či lépe řečeno nemravu , dle za chovaného listu v Čechách ponejprve slavil vesele masopust , není možná se domýšleti . Nesnadno jest rozhodovati , kdy a odkud masopustní radovánky , přestrojování se a podobná veseli ,jež jsou zahy po celé Evropě známa , v podstatě jsouce všude stejná , dostala se do vlasti naší . Naznačili jsme již nahoře , že snad splynuly přežitky domácích obřadů , slavností pohanských , smasopustem zasvěceným bohu Bacchovi , jenž z končin jižních dostal se od sousedstva k sousedstvu až také do Čech . Jest nám tedy přestati na staré zprávě Jindřicha de Isernia , dle níž ve stol .XIII . bylo v Praze masopustní veselí již s dostatek známo a oblíbeno . — Důkladnější a původní zprávy o českém masopustu ve XIV . stol . dočtli jsme se u Stítného .  Z výčitek jeho vrstevníkům , že slaví masopust rozpustile , hříšně dobereme se dosti zevrubného obrázku . »Tento čas masopustní rozličné veselé jmievají lidé  a svého bláznovstvie větší obyčej (tamtéž ) . Slavie hod tento masopustní v křivém zabylstvě . « Na masopust připravují si nové , drahé šaty , více než jim stačí jmění . Často mezi mužem a mezi ženú vztrhne se nechuť , ana chce nákladu snad většiemu k svým tancom a k svej chlípě ,nežli stačiti mohú jich úroci  « . . . »Aj, múdrost -lij ‚« – ptá se mravokárce Štítný – pnetolik k Bohu ,ale k světu toliký náklad pro masopust učiniti a v židech snad vezmúc aneb zajdúc v těžké dluhy tak , ež snad déle budú hyzditi bláznovstvie jeho . « 

Bláznové veselé . . . v tento čas zlým obyčejem «  posedne » lid masopustní a vzteklého rozpuščenie. Slaví masopust » v obžerstvie , v smilnej žádosti « . » V svej hrdosti bujejí a pesky mluviec a šeredně, jako plijí v tvář Bohu řeči protivnými» . Libují si v šeredných řečech a libují si zvláště » v šeredných piesniech « . . . »Rozličně se přetvořijí, až i děti neumějí -li viece . Vztlukú u měděnice , slaviece hod masopustní, hod dábelský , aneb baby zobláčejíc se na ruby v blánya. Při tom jedí posud oblíbené jídlo masopustní »koblihy «  a pijí, až se přepiji. »Ktoj ten , by asa koblížkem nesnědl viece nežli jindy !« . Mnozí blázni v svátky neb o masopustě propí, prohltie tak mnoho, že v dėlné dny nebudú moci tolik s pravdú dobyti, i při činie proto k svému dobrému řemeslu neb dielu nejedné Isti neb křivdy.«  n . . .Hanbaj mě dotknúti mnohé slepoty masopustnie , abych se ze zlosti lidským nezdál zpravovačem .«  Když se dosyta najedli a napili, pozpívali , také si zatancuj . Tancuje kde kdo , ba také »vztancijí k tanci nepodobni « . Bujné veselí masopustní láká každého a ne -li veseli samo , jistě masopustníci přivábí i člověka pobožného . Církev zpívá v mnohých kostelích o masopustě :

Dnové všie marnosti již mijejí 

užiteční dnie přicházejí ,

čas se blíží všech striezvých , 

hledajme Boha čistotú srdec svých . «

 

Tak hlásá církev , ale masopustníci vábí zbožného od pobožnosti : »Nechajž svého náboženstvie ; nebuď nevlíden ! Buď s námi vesel , masopust chce své právo míti !‘ Tak tento umlkne , ustydí se Bohem ; raději bude masopustním člověkem slúti, nežli Božím « . 

Rozpustilých radovánek nenasytí se rozjařený lid ani v úterý  masopustní . „ V středu ještě dopoledne páší Boží nevoli «  . » O kteraké jest pak oslepenie lidské , ještě i ten den ( na » popelece )  zabylstvo v bujnosti ploditi kteréžkoli , v kolbě , tancích , neb po uliciech a své chlipnosti neostati aspoň ten den . « Nedbají , že v kostelích církev napomíná , »aby lidé plakali na své hřiechy a ponížili se, pomniec , ež jsú popel a v popel se obrátie . «  

Pozdě rozjímají teprv o marnostech světských bujnosti , pozdě honí bycha … »Bude některý těžké trpěti upomínání od rukojmí  neb hospodáře ,  žej ztravy jemu nezaplatil «. Mnohý pochodil ještě hůře při veselostech masopustních ,nadobro se připraviv o zdraví .  > O což jich sešlo bujných mládcov imladic ,  ješto bujiechu také na světě imasopusty svým veselim ozdobováchú a nemniece , by . to jim  tak skoro spadlo ! « .

Drobty , sebrané z rozhorlených slov Štítného , celkem po stačí , abychom si dovedli představiti , jak se slavil za jeho doby masopust .

O tom , že slaven býval masopust v Čechách bujné , svědčí  kromě Štítného , že sám král Václav IV. , vyhovuje asi tehdejšímu  zvyku , strojí skvělé hody masopustní a zve k nim panstvo i mèštany . »Léta 1398 král Václav na konec masopustu rozkázal učiniti slavné hodování a zval k sobě purgmistra a konšely Starého i Nového měst Pražských , a některé z pánův , též i z rytířstva . Mnozí z nich obávali se za své životy , ale král snad na to nemyslil , ale po vykonání toho obědu smířil se s nimi přátelsky . «

Když sám král kvasy masopustní strojí ,  domyslíme si , jak svěcení masopustu i mezi lidem rozšířeno bylo . Ze král český pohostil o masopustě pány i měšťany , nestalo se tuto ponejprv a naposled . Zmiňuje se o zvyku tom Pavel Zidek ve Správovně , že prý  králové činili hody pánům a pannám o masopustě , aby lid sa skrze krále potěšen a měšťané krále sobě jeho osobu v zalíbení a v milování vzali.« 

Dokladů toho naskytlo se nám vedle uvedeného již několik . Král Albrecht při masopustních radovánkách s omladinou Vratislavskou tak se rozveselil , až si nohu zlámal . Léta 1439 »král Albrecht pobyv ve Vratislavi přes masopust , i strojil tu veselí s pannami a s paniemi mladými ( ježto o tom veselí Vratislavěné umějí dobře praviti ‚ dodává písař ).«  Dle Palackého spadnul při tom se schodů a zlomiv si nohu ,okulhavěl navždy . 

Jako král Václav , tak 1. 1477 » v neděli masopustní král Vladislav český pozval k sobě do dvora svého v Starém Městě Pražském předních měšťanuov pražských i  s manželkami jich a tu s nimi ten druhý i třetí den v rozličných kratochvílech hodoval . « Poněkud šíře líčí tento masopustní hodokvas starý letopisec : »Toho  času 1477  král udělal hody a veselé veliké o masopustě , že měšťanů a měštěk pozval na ty hody . A tu tanec byl veliký , že i sám král tancoval s Chlupatú kramářkú a před ním Martin Nedorůště postavník držal .  A proto byli se kněží zbouřili , že králi Mahometa přezděli a to sú na kázáních provolávali , mužům jich ženy zhaněli , nazývajíce je neřádnými a lehkomyslnými ..

Vrátíme -li se zmasopustních hodokvasů , jež králové vystrojují po zvaným pánům aměšťanům , k českému masopustu  ve stol .XV . vůbec , poznáme , že se tu osvědčilo pořekadlo , »jak tancuje farář , tak po něm osádka , « jak vesele slaví král a  páni masopust , tak po nich prostý lid se veselí a baví , až je to mravokárcům a kazatelům v oko trč . 

Chelčický slovy trpkými touží v Postille  na mnohá » vzteklá bláznovstvie , obžerstvie , smilstvie , opilstvie , marné veselé , nestydaté rozpuštěnie již za právo namasopust uvedené .« Lidé pobožní . »synové Boží nemají se masopusty zpravovati . « Duchovní prý pro volávají jedny časy k hřešení a druhé ku pokání . Provolali hříšníkům masopust » , aby i s nimi v obžerstvie a v jiných ohavnostech jako pohanstvo bez studu trvali , a puost ku pokání .«

Nelichotivými slovy podobně hártusí na bezbožné masopustníky v Postille mistr Hus , že prý masopustníci pojdú » k smilství , obžerství , k bláznovství a k své duše zahubení … O běda bláznivým masopustníkom , jenž zapomenúce dobroděnstvie tak velikého , i dadie sě k marnostem , jimiž se posmievají svému otci ! «  

Každý mravokárce barví zjev , proti němuž horli , trochu na černo , ale přece jen vždy v káravých slovech jeho uložena řádná špetka pravdy , kteréž nepřímou cestou možná se dobrati . Touží-li Štítny ,  Chelčický a Hus n amasopustní bujné veselí , zbude nám z hojných výčitek jejich svědectví , že masopustní radovánky tehdejší byly pověstné ,byly rozpustilé zmíry moc . 

Podstatou hlučných radovánek masopustních , k nimž druh druha , přítel přítele a známého zvali a k sobě chodívali , byla muzika >pištcův a hudců , « tanec a zvláště –co už Štítný vyčítal svým  vrstevníkům , že » se obláčejí na ruby v blány « – přestrojování se  zamaškary . V larvách , v ženském rouše proháněli se u veselém  jásotu po ulicích , škádlíce na potkanou kde koho . 

S rozvláčnou svědomitostí osopil se na zlořády masopustni  neznamý kněz kostela Týnského kolem (r. 1472 ) v kázaní na neděli  masopustní a zachoval opět ve svých výčitkách ledaco  na poznanou : českého masopustu ve stol. XV. » V těchto dnech masopustních netoliko mnozí duchovní lidé , tělestnými žádostmi jsúc přemoženi , služby Božie ukracují , ale nad to řemeslníci svěcští , opustiec diela svá a řemesla , v žádostech svých tělu a dáblu slúžie . Tento svými rozkošemi uvodí o masopustě křesťany ve mnohá osidla . »Onoho uvodí k mluvení mrzkých a nepočestných slov a k zpievání rozličných piesní, k zapálení žádostí tělestných , onoho osidlává za stolem skrze obžerstvo v jedení a v pití . . . onoho osidlává skrze slyšení, aby s srdečnú radostí poslúchal pištcuov a hudcuov , trubačuov , zpěvákuov a zpěvákyň , onoho osidlává skrze tance a neřády , hry a všeliké kratochvíle . . . Kto by všecka osidla dábelská mohl vypravovati , jimiž chytrý dábel tisíci řemesly lidi tohoto času ve dne i v noci osidlává ! . . . Aj toť v městech i ve vsech , na rynciech i na uliciech nic jiného ne bývá slyšáno ,  než svárové a nepočestná veselé ! « Volá prý dábel : »Na mé sluhy hledte , na pištce , na hudce … Neroďte tyto dny  choditi ke mšem do kosteluov a na kázanie , ale jděte k tancuom , k frejuom a k roztrženému veselí , jakož otcové vaši v těchto dnech slúžili sú mi též i vy služte , … řkúce : že pro tě, pane dáble , unavíme se celý den a celu noc piesněmi neřádnými křičením , trápice se pro veliké opilstvo , kterú odplatu dáš nám za to , pane náš  dable ? ! … I kto nás od tebe pane dáble ‚ , tyto dny rozdělí , zdali  hlad , jenž nám jest lehek pro tě trpěti , zdali zima neb nahota ,zdali  pot v tancich vylitý ,  čili bolest noh v úzkých a utáhlých třevících , čili sípání a chrápání z přílišného výskání a neřádných piesní zpievání , čili ukrutné rány v kolbách učiněné , čili zlá pověsť u milování cizích žen , čili potvornosť u  proměnění našich osob a tváří ! Ba ni žádnáť věc nás nerozdělí od tvé služby … « 

Kromě známých masopustních radovánek , drasticky tu vylíčených , chceme všimnouti si narážky na »ukrutné rány v kolbách učiněné .« Toužil už Štítný na bujné zabylstvo masopustní v kolbě .  Kazatel Týnský také se zmiňuje o kolbách masopustnich , s nimiž se opět ve století XVI . setkáme . Radíme tedy kolby mezi masopustní zábavy staročeské , ovšem zábavy panské .

O masopustě ve století XVI . poznáme málo novinek , za to  však načrtaný již obrázek staročeského masopustu doplní se nám živými, sytými barvami do nejmenších detailů v pestrou kresbu z domácího života našich předků .  Světíval se hlučný masopust , hlučnější a rozpustilejší než za doby naší. » V těchto dnech masopustních jsou lidé nad jiné časy rozpustileji živi. Pozorněji by snad poslouchali , kdyby se nětco o veseli , o tancích , o dobrém víně a o jiných kratochvílech světa tohoto rozprávělo ,« než zbožné výklady kazatele Tom . Bavorovského . . . Nebude nám to s podivením , čteme-li, že si staří pochvalují , jak »masopust míti jednomu každému jest libé a rozkošné.« Přátelé sjíždějí se na »dobrou vůli a k příbuzným a známým , aby se pobavili hodokvasem , pitkami, zpěvem , hudbou a tancem . Mezi panskými masopustními zábavami byla stále ještě na předním místě kolba aneb příbuzná s ní jiná kratochvile rytířská , známé tenkráte honění ke kroužku. Souhlasně s jinými doklady potvrzuje to žák , volaje před začátkem divadelní hry o masopustě ku posluchačům :

>Vím , že ráčite znáti,

co chce masopust konati,

v němž kratochvíl v zdvořilosti

děje se lidem k libosti .

Panstvo turnaje provodí,

muži silní kolby svodi . . . .

 

Páni hleděli si kratochvílí o masopustě a zatím se měli na dle jejich rozkazu poddaní s  ouředníky , písaři a šafáři panskými vyrovnávati . Kniha »Hospodář «  radí tak pánům (na str. 155 ,156 ) :  »Při času masopustním ,  poněvadž tehdy lidé jako nejméň na práci mívají , rozkaž , ať se sejdou ke dni určitému , k které rychtě celé právo náleží , pustě o dvě aneb tři neděle před tím hlas , že soud držán bude … A když na ten den uložený všickni k  tomu náleže  jící pohromadě ,  přijeda úředník mezi ně, rozkaž všechněm dvanácti  konšelům do lavic sednouti a písaři poruč , ať soud zahájí a všichni ať poslouchají , zanechajíce rozprávek . « 

Že podobný soud podanných o masopustě opravdu existoval , svědčí kromě jiných rektor Bacháček (1599 ) v listu J. Vodičkovi, primatorovi Hradce Králové , pravě: ». . . 44) A za jiné nemám , než že těchto dnův masopustních soudy při poddaných VMsti vykonávati ráčíte .« Takové soudy nedály se ovšem stále . Měl po chvíli o masopustě i prostý lid , a dopřával si tudíž také zábavy . Prokurator pana »Karnavala zKoblihovic « (v Masopustě  Rvačovského ) vyčítá před papežem na soudě v Římě mezi chvali  tebnými vlastnostmi svého klienta zejména tu , že jeho přičiněním dějí se o masopustě pokolení lidskému potřebné svatby . Výrok ten se zakládá na zvyku tehdejším – a posud udržovaném – o masopustě strojiti svatby . Při nižších třídách lidu bylo to takořka pravidlem , ač i měšťané , šlechtici a vznešení páni řídili se týmž  obyčejem . Lidu , jenž v zimě v letě , od svitání do klekání perně  se lopotil jednak na robotě , jednak při vlastní své práci , zbývalo o  masopustě nejvíce času za celý rok , aby si mohl pořizovati svou  domácnost ,  svůj rodinný krb . Václav Zelotýn z Krásné Hory poznamenává dle známého zvyku starých pranostikářů o  masopustní neděli , pondělí a úterý , že  jsou to šťastné dny , že s prospěchem vstupovati v ty dny do stavu manželského . Dokladů toho ze  století XVI . a století dalších , že o  masopustě byly svatby strojeny ,  byla by veliká sila …

Posud jsme mínili masopustem čas od Tří králů do popeleční středy . V užším slova smyslu nazývají se masopustem nynější >ostatky « t.  j. masopustní neděle , pondělí a úterý , jež bývaly považovány za dny sváteční .  Mravokárce vybízí aby ,křesťané »vesele ,  avšak poctivě drželi masopust , svátek všech opilcův « 

Tenkráte se veselili páni i prostý lid nejbujněji , kvasy , tance ,  pitky a kratochvíle konce neměly ,ani míry . Podstatou masopustních radovánek byl známý již nám zvyk přestrojovati se a obláčeti v bláznovské kukly ,zvířecí podoby , strojiti cizím původem zavánějící mumraje » « . Dle Rvačovského »nadělají si sukniček kožených ,  chlupatých , vlčích ,medvědích , vepřových , telecích , svinských , beraních , kozích , psích a tak se přetvoří «) ;kdož nemají koží ,obracejí na  ruby chlupaté kožichy . Muži v roucha ženská a  zase ženy v roucha  mužská se zobláčejí, larvami dáblům podobní se činí.  Zčerní se a zmaží sazemi ,kolomazi , smolou. Potom »běhají hůře než nerozumná zvířata po ryncích , po ulicích , po  domích , křičí , blázní , lidí mámí,  děti straší , ani psuom  v koutě pokoje nedají «   Podobá se, že nezbednosti ,  páchané při podobných průvodech  masopustních ,  byly příliš bujné .  Aspoň tomu nasvědčují zákazy  vrchnosti světské , jež nakázala vedle zbožných horlitelů proti  maskování ,  vyhrožujících ukrutnými tresty masopustníkům »   , aby každý , kdo o masopustě chce choditi v mumraji , opověděl se u purkmistra . 

Že bylo zákazu toho šetřeno , vysvítá z nehody , která se přihodila pověstnému dobrodruhu Bassompierrovi .  Žil prý vesele v Praze  o masopustě , chodě ze slavnosti a hostiny nahostinu .  Chtěli také jeti  městem v  krásných šatech , maškarách . U radnice Staroměstské zatáhli strážníci všem osmi pánům ,maskovaným ,mezi nimiž byl Vchinsky ,  Harrach a Černín , ulici řetězem .  Ruessvurm a Bassom  pierre jeli první . Strážníci jim řekli , že císař zapověděl choditi  vmaškarách  po městě . Vymlouvali se , že nerozumějí po slovansku .  Po krátkém odporu odvedli kromě Ruesswurma a  Bassompierra  všecky na radnici . Oba zmínění se bránili , utržili však při tom výprasku od strážníků .

Z masopustních žertů a maskování vyvinuly se čtveračivé obřady , podnes známé, totiž pochovávání Bacchusa na konec masopustu. 

Narážka na obřady podobné zachována u Rvačovského . Tento popisuje drastickými slovy , jakou má podobu Bacchus , »pán ožral cůc (l. 90 , 91). Z jeho pověsti o Masopustovi vyznívá ohlas nějakých obřadů masopustních . Masopust dostane se před soud . Obě strany , Masopust i jeho soupeř , neděle Quadragesima , přibírají si advokáty žertovných jmén (Marcipán , Svítek , Paštéta , Suchánek z Chudobic , Stuchlik z Hladomře a pod .) – – a tito s komickou vážností hájí svých svěřenců řečí, z níž vane řízná laškovnosť a dosti neomalený vtip mluvy obecné. Konec konců jest , že Masopust umře a mluví se o jeho pohřbu . . . K tomu přidán žertovný obrázek , jak nesou máry , na nich kostky , karty, korbel a postavy s usměvavou tváří kolem veliké sklenice . Jaký taký soud nad Bacchusem , že byl hříšný , že natropil mnoho nešlechetností a pod. , děje se podnes a podnes s obřady čtveračivými pochovávají Bacchusa . 

Kromě této nepřímé narážky máme svědectví přímá , že stačí Čechové mívali na konci masopustu »hru s Bacchuse m «.  »Anno 1610 hrubě se maškarírovali a užívali rekrací JMsti páni vyšší i nižší oficírové a služebníci o masopustě ; do města v larvách chodili a kratochvíli provozovali , i fraucimor ze zámku do města v maškaře chodily , svou regraci měly . Mládenci a synkové městský také počestně v pěkným pořádku v larvách a v dlouhých dalamánich na rynk šli , an se na to JMst díval , a tu za sa  dice se za stůl ,masopusta soudili a  taposledy jej se  vším do kašny hodilir . Našli jsme také několik zmínek starých i nových o tom , že řezníci chodívali o masopustě » s koží«, provozovali masopustní hry a že při tom tancovali zvláštní tance .  

Masopust slavili v mumraji prostí i páni . Maškary panské vynikaly ovšem nádhernější úpravou . 

Popisu masopustního mumraje panského l. 1555 dočtli jsme se v listu Jana Staršího ze Švamberka panu Vilémovi z Rožmberka .  V Plzni byly pořádány za přítomnosti arciknížete Ferdinanda po tři dny rozmanité masopustní radovánky , kromě jiného také nádherně vystrojený mumraj. » V tom mumraji bylo osm osob. Jich čtyři byly připraveny co bohyně, majíce na tváři larvy a vlasy dlouhé žluté a na hlavě věnce zelené z pušpánu a sukně tykytové bílé a při nich rukávy z kůže žluté a nohavice též žluté a měly v pravé ruce střely bílé a v levé okrouhlé terče postříbřené ; druhé čtyři měly na sobě z telecích koží čepice a v larvách , též u věncích pušpánových , a připraveny byly k vodním mužům nápodobny . Kabáty na sobě měli žluté, tak pristrojeni, co by nazí byli a pludrhozy z telecích koží chlupaté a na nohách punčochy zelené a svíce zelené v ru kou nesli připravené , co by nochtlicht byl ; když ji vystrčil rukou nahoru , vyšel z ní oheň . I šly  jsou spolu bohyně po pravé straně a vodní muži po levé a tancem vlaským šli . Když přišli před fraucimor , poklonili se. Potom šly samy čtyry bohyně a přinesly  nevěstě munšanc . Podruhé šly k panně Lukšance ,  také munšanc při  nesly . . . Potom šli ti čtyři muži vodní a  přinesli panně Filippině  munšanc – a ty čtyry bohyně stály . A když po munšanci bylo ,  šly s pannami k tanci . Potom vodní muži i  bohyně samé vlaské  tance tancovali .  Potom když po tanci vlaském bylo , ti čtyři vodní  muži  šli  preč a ty čtyry bohyně tu zůstaly . . . A bohyně čtyry  byly jsou —  JMst arcikníže ,  an Jaroslav Smiřický ,   pan Zajíc , pan  Proskovský . .

 

 Staří Čechové měli jako národové jiní divadelní hry masopustní , o jejichž původ a  význam vůbec mnoho badatelé se hádali .  

Do Čech patrně dostaly se od sousedů , nejspíše od Němců .   Pozastaví -li se novověký čtenář nad přihrublými  vtipy a rozpustilou  čtveračivostí masopustní hry staročeské , hned již uvedené , pro něž  není možná podati veřejnosti hru tu úplnou , dlužno namítati , že  vzory německé nejsou o nic lepší , ne -lihorší , že bujná rozpustilosť  zábav masopustních byla tak dobře známa v Čechách , jako v Němcích a všude jinde .

 Staročeskou » tragédii o masopustu «  složil Dačický patrně  po cizím vzoru a napsal ji sám do své »Prostopravdy “ ( 1. 35 až 42 ) 64 ) .  Bacchus a družina jeho se těší , že nastává masopust . Tovaryšstvo rádo prý  jej uhlídá , s radostí přivítá : 

„Však na něj juž rok čekáme , 

velikou chuť k  němu máme .«  

 

Bacchus se honosí přátelstvím pana Masopusta , jest jeho blízký přítel.

>Námt‘ jest se o to starati ,

ve všem se mu povolovati,

s ním se obveselovati . «

 

>Pan ouředník « dodává , že musí Masopust míti blázny , bez těch žádné radovánky masopustní! »Paní Venus « by ráda měla ve selou muziku :

 

» Též bez muziky nebude ,

kde se neskáče, nehude . . .

 

špatný je masopustní kvas . . . Přijdou prý také panny, pani a mládenci, že je všecky na masopust pozvala. Pan ouředník chce vše připraviti :

 

>Papež nám to osvobodil ,

k tomu masopusta stvořil :

Jezte , tancujte a píte ,

v půst se dosti natrápite !‘ «

 

Zatím přichází mezi masopustníky » pan opat « , »pan purgmi  str « , »pan Povolil « , »pan Svoboda « a jiní občané .  Také dlouho očekávaný Masopust vstupuje a ohlašuje se chlubnou řečí :

 

> Já Masopust , všech bláznů pán ,

dal jsem se najít volně k vám .

Nebudut ‚mezi vámi sám , 

Bacchusa já také dobře znám .

 

Bacchus i tovaryšstvo vítají vzácného pána a slibují , že se mu  stane vše po vůli . Bacchus jakožto »hajtman «  rozjařených maso  pustníků plní povinnosti svého velitelského úřadu : 

»Kde pak jsou ti bubenici ,

trubači a varhaníci , 

též kejdači a pískači , 

ať sedláci také skáčí . 

Netřebať tu pobožnosti , 

ani mravův , ani ctnosti . 

Přijde -li pak který z nich sem ,  

vystrčte jej po hlavě ven …

Necht’pak kněží jak chtí , laji ,

však sami čistě bumbají ,

sobě nezapovídají ,

jiné pak vždycky kárají .<

 

Veselí počíná . . . Nejdříve se hoduje . Bacchus vyzývá bratra Masopusta . aby se posadil : 

>Panny , paní vedle něho ,

nespouštějte se juž jeho .

Také vy , pane opate,

odložtež té kápě svaté.«

 

Po čpavé odpovědi světáckého opata vyzývá dále Bacchus pana purkmistra , aby se »bystře také zasadil a nechal práva na straně . . . Je prý zde pan Svoboda a práva tedy netřeba dbáti Purkmistr : že o ně nestojí a raději se strojí hodovat.  

>Pro mě vy veselí buďte ,

třebas i někoho stlučte !

 

Pan Povolil ochotně svoluje, to že teprva ještě všecko přijde, až později :

 

»I to můž‘ být – a nejprv vás;

jest k tomu ještě hojný čas .

Masopust jest také pro vás —

jakýž jest beze rvaní kvas !? «

 

Přicházejí »páni dvořani «a s nimi »pěkné madony « . Paní Ve  nuše se k nim důvěrně tulí .  Přišel iGrobian a „ jakž se posadil ,  dvě sklenice rozrazil . « Tropil nezbedné věci a připíjel , chlubil  se , že ona žádného nic nedbá ,  když pana Troupa s  sebou má « .  Tento s hurtem přikvači :

 > Ilo , ho , ho , ho , páni hosté ,

 kteříž pak koliv zde jste ,

 žeť já také býti musim ,

 s vámi masopust okvasím ,

 pan Grobian mne s sebou vzal . .  

že jsem blázen , k tomu seznám ,  

však pak jím nejsem v světě sám , 

 z vás také bláznův nadělám . «  

 

Pobízí k tanci ,aby »běhali od stěny k stěně , skákali . « … Pan  opat by si také rád zatancoval ;  nedovede odolati vábivým slovům  volajícího šaška .  Tento vybízí k  tanci Havla , Janka , Johanku z Kaňku ,  Marjánku , Saličku , Alínu ,Martu . . . Laškovnými slovy , nynějšímu  čtenáři až příliš ostrými ,  tepe pannu Kačku ,Keruši ,Lídu , tetku a jiné , proč se nedají do tance . Za veselého jásotu jdou do síně mumraje » « : 

 »Před nimi pěkně hudou . . .  

Karty , kostky s sebou nesou ,

 – zakuklení čerti kdo jsou ? 

Jistě nátcí páni mladí ,« 

 

Žárlivý » dvořan « pustil se do pračky s panem opatem , že mu přebírá jeho pannu . »Hospodář « chlácholí sápající se na sebe . . . . Masopust se honem shání po » tejné své radě «  , panu Svádovi. Nedomluvil – tu se blíží pan Sváda se Šarvátkou . Přitočí se hned ku panu Hynkovi a dráždí:  

>Pohled tamo , pane Hynku , 

derou se na tvou Alinku.« 

Zdeněk prý jí něco » přišeptává «  , žertuje s ní, 

>prvně se s ní divně točil , 

dvakrát tě v tanci přeskočil . .. «  

Ještě více rozněcuje vášeň Hynkovu »pan Hněv «. Hynek , jsa všecek rozloben , dal Zdeňkovi »baňku « a již vše tasí »kordy « . Ještě  se k nim »připlichtil «  pan Mars ,  pan Nesmířil –  rvačka pohotově .  Jedni háji Hynka ,  druzí odpírají se Zdeňkem . . . Také pan purk  mistr , jenž „stál při Zdeňkovi « , utržil si několik slíbených ran . – 

 V takové vřavě zjeví se Satan a děkuje za tak hojný lov panu  Masopustovi a  Bacchusovi ,  panu Svádě,Marsovi a  ostatním :  

Jakýž by to masopust byl , 

kdybych já při tom nebyl , 

a někoho nezabili ,

 –  darmo by masopust strojili . .  

Vyzývá pak Masopusta a  jeho bujnou čeládku , aby se s ním  vydali na cestu do Italie , ona papežské posvícení « .  

Hůře se děje s ubohými ,kteří po rvačce v krčmě zůstali .Zjeví se jim Smrt a moudře jim řeční o účinech nemírného kvasu masopustního .  Na konec přidán jaký taký epilog ,kde »pokoj žaluje na  Masopusta a  jeho dvořany « , jak hrozně okvasili masopust a končí  nábožným rozjímáním o  pohanském původu bezbožného masopustu .  

Mimoděk namane se otázka , byla -li komedie Dačického ve skutečnosti provozována , čili nic . Osoby (Bacchus ,  Venuše atd . ) shodují se s osobami masopustních divadel německých , jimž se skladba  Dačického vůbec podobá . O hrách německých víme , že bývaly  o masopustě provozovány ; možná tedy , že česká »tragedie Masopusta « také byla sehrana před diváky . Vzpomeneme -li si tu , že  Dačický byl milovníkem všech veselostí , často až zmíry bujných ,  že se sháněl se svými hejskovitými přáteli jen po kratochvílích a čtveráctví, snadno se dobereme domněnky , že u Mědínků neb v jiné krčmě snad před rozjařenými soudruhy byla provozována Dačického >tragedie «, dle poměrů Kutnohorských upravená ,  lokalisovaná .

 Jiný druh masopustních her byla divadla žákovská .  Žáci totiž hrávali divadla kromě jiných příležitostí také omasopustě . 

L . 1535 chtělo v  Praze několik studentův a  bakalářů hráti  omasopustě Plautova »Chvastavého vojína « Miles ( gloriosus ) . Poněvadž jim nebylo dopřáno ku hře místa v koleji , prosili purkmistra  Nového Města Jakuba Strnada , kterýž jim ochotně dovolil , aby hráli  své divadlo v  radní síni Novoměstské .  Měli však z  toho herci ne  milé opletačky , jež jim nastrojili Staroměstští , škorpice se s občany  Novoměstskými .  Bakalář Mokrý ,  jenž hrál v  jmenovaném divadle  hlavní úlohu ,  byl uvězněn .  

Později dovedli vyhověti Jesuité posavadnímu zvyku a strojí  vali ve své koleji o masopustě hry divadelní ,  lákající bohatou výpravou . L . 1560 dne 15 . února hráli jejich svěřenci za obecné po  chvaly na nádvoří Klementinském hru » O boji těla s duchem « . 

 Jedna podobná hra masopustní ,  kterou studenti , po venkově  jaksi kočujíce ,  provozovali a za to dary byli odměňováni , zachovala  se ve sborníku  jiných her žákovských ,  jenž byl snad příruční , pomocnou knihou žáků herců . 

Že byla hra »Sedlský masopust « hrávána od žákův a o masopustě , svědčí prolog a epilog . V prologu se žák omlouval před začátkem hry :

Vím , že ráčite znáti ,

 co chce masopust konati , 

v němž kratochvíl v zdvořilosti  

děje se lidem k libosti . . . .  

Z epilogu poznáváme , že hráli toto divadlo žáci , aby si něco  vyžebrali : 

 »Děkujem milostem vašim , 

že jste nezhrdali , 

našim těm kunstuom se podívali .  

Ten čas to chce , račte znati , 

aby každý kratochvíle 

našel masopustní chvíle . . .«

 

Po té prosí žák za odpuštěnou , je -tli »koho pod nos trefili . .  a zároveň žádá , až zase za rok omasopustě přijdou , aby jim pri  zeň svou posluchači věnovali : 

 » K nám , prosím ,mějte své zření ,

 fedrujíce nás v štědrosti , 

pro dokázání milosti ,

 již k uměni liternímu

 vždycky máte svobodnému .

 Již jdúc od vás , žehnáme vás ,  

bohdá se v rok shledáme zas . 

Buoh rač nás všecky žehnati 

a v šťastném zdraví zachovati .« 

 

Masopustní radovánky trvaly až do bláznové jinak  černé středy .  Často došlo při tom na rvačky a pračky . Seprali se . pohmoždili , sesekali, až i zabili. Nebude tudíž s podivením , že se dočítáme v Postillách kazatelů staročeských a jiných skladbách. stesků a toužení na nezbednosti , páchané o masopustě . 

O českém masopustě ve stol . XVII. nevíme nic nového . Setkáváme se stále s obyčeji , jak jsme je již vylíčili . Přátelé a  známí chodí k sobě na masopustní hodokvasy . V poslední dny masopustní běhají maškary a jsou pořádány zábavy , tance a masopustní hry . 

Podobně tomu ve stol. XVIII . Když je »již masopust na nákloňku , bývá největší veselost mezi lidmi , . . . tu se hoduje , pije ,  drží muzika ,  tanec , maškara a  všeliké rozpustilé comoedie « . Mezi  jídly masopustními poznáváme známé již „koblihy a šišky . «  Po  hostině a pitkách dávají se »vyšperkované děvečky i »krásné  slečenky « se svými »kalány«   do tance . Muzikanti jim zahudou  »nejkunštovnější baleti ,  nejlíbeznější minue , tance francouzské ,  Špaňhelské a co já vím . . . « 

Mravokárci jako za starších časů stále touží na >larvy a masopustní mumraj « ,  na běhání a povykování maškar .   Poznali jsme z do ladů : již uvedených , že o masopustě bývaly  obyčejně slaveny sňatky .  Zvyk ten trvá ovšem i ve stol .XVII  Pranostika rýmuje o tom :    

Svatí milí tří králi

jsou hodní vši chvály ;

dívky se radují jim,

neb jsou jistý tím,

masopustní chvíle sepřiblížila ,

mnohá by

ráda nevěstou byla ;

nemyslíť jináč učiniti ,

byť měla pro milého umříti .

Přijď potom sv. Pavel ,

hlediž , anot Jan nebo Hlavel

svadbu mají a se žení ,

otec a mátě po dcerách vění …«

 

Zajímavé jest , že páni tehdejší ,  strojíce nákladné masopustní  mumraje , pořádali obyčejně selskou »  svatbu .  Na »svadbě «  takové , vystrojované na císařském dvoře ve Vídni , vidíme kromě  ženicha , nevěsty , hospodáře ,  hospodyně a  rozmanitých řemeslníkův  a jiných osob také sedláky a  selky francouzské ,  švýcarské , vlaské ,  švábské a pod . a také – českého à  hanáckého sedláka  a selku . 

Zmasopustních veselostí ,tanců a přestrojování vyvinuly  se po  cizím vzoru v  polovici stol .XVIII .zvláštní zábavy masopustní , reduty . První v Čechách byla pořádána r . 1752 v pražském pivováře » u Kleplotu« . Byla to však reduta »výsadní« , které se směli  účastniti původně jen šlechtici ,úředníci ,  důstojníci a  vznešení páni ;  teprve později staly se reduty přístupny i  širšímu obecenstvu . 

 

Prostonárodní zvyky masopustní , pokud jsme je poznali u starých Čechů , trvají v podstatě podnes . Změny , jakých přirozeně masopustní obyčeje doznávaly za různých dob , nesetřely s nich původního rázu . V městech omezily politické úřady masopustní veselosti , nebo jim daly aspoň jiný ráz , ale na venkově podnes chodívají »maškarádi « s Bacchusem , prohánějí se s jásotem po vsi ,vodívají medvěda  s obráceným kožichem ,neb ovinutého hrachovinami ,  strašívají děti ,  škádli kde koho – a na konec odsoudí a  pochovají s  rozpustilým  requiem »Bacchusa « , hastroše , vycpaného ze slámy . Dokladů toho všeho u Starých Čechův uvedli jsme s  dostatek . Zde jen po  ukazujeme ke shodě zvyků novočeských a  zvyků starodávných . Masopustní zábavy pánů změnily se ovšem značně .  Viděli jsme , že páni strojili o  masopustě kolby a  jiné zábavy , o kterých nebylo již  ve století minulém při masopustních zábavách ani potuchy . Zábavy  panské řídily se vůbec vlivem cizího mravu . Zato masopustní obyčeje a zábavy prostonárodní , ať již dávný původ jejich je takový či onaký , změn podobných nedoznaly .  Národní tradice zachovala  je s jinými obyčeji téměř neporušené až do dob nejnovějších . 

Případný snad doklad pověděných slov vedle shodných obyčejů již vylíčených budiž toto : V Selské pranostice , otištěné r . 1710 dle  skladby starší mezi jiným čteme : 

»Len a konopě pěkně se obrodi , 

ženy skákat vejš budou ,  to staří pravi , 

v outerý ten právě masopustní … «

 

O témž zmiňuje se Erben , » jak prý vysoko holka omaso . pustě skáče ,  tak vysoko bude míti len « . V týž rozum prozpěvují  na Slovensku v masopustním popevku : 

»Treba jaká stará baba ,  vyschlá jako trieska ,  

byť byla jako ropúch čierná , poskočí si dneska :  

aby jej konope 

nariastly vysoke « . 

 Mládež slovenská ,  chodíc o masopustě po domích » s rožněm « ,  na konci své písně si vyskočí se slovy :  

»Hopsa , chlape , do povaly , 

abyste vysoké konope mali . « 

 

Po veselém masopustě přichází půst. Neděle postní mají odedávna u Čechů svoje zvláštní jména , jež připomínají , odkud , proč  neděle ta či ona tak pojmenována ;napovídají ,  jaké obyčeje má lid  téhož času .  ak slove první neděle postní (Invocabit) »neděle  černá « , prý odtud , že , na neděli tuto odívaly se hlavně ženy  v šaty barvy černé za příčinou nastávajícího postu .  Druhá  neděle postní (Reminiscere) nazvána »neděle pražná « , poněvadž  jídali staří postní pokrmy ,  nejvíce pučálku a  pražmo . O pucálce , hráchu zvláštním způsobem upraženém ,  bude pověděno při  neděli smrtné . Pražmo – dle Kuldy – »jsou vůbec zrna obilná , nebo klasové upražení a  vymnutí než úplně dozrají ; také . zrní všelikého druhu v  troubě upražené ,  kteréž pak v  ruční stoupce  na drobno se roztírá a za potravu slouží . « Tedy odtud , že naši  předkové strojili sobě postní jídla , pučálku , pražmo a polévku zněho ,  »praženku« ,  slove prý neděle tato – – » pražná « .